Sunday, August 8, 2010

Jatuh dan BANGKIT semula....

Memang sukar untuk berdiri selapas jatuh siap ada luka "ish" sakitkan,memang sakit bagi yang berada disekeliling ada yang memerhati dan ada juga yang merasai sakit walau hanya melihat sahaja, terdapat juga ada yang menyedihkan dimana kejatuhan seseorang dilihat sbg bahan lawak dan berita sensasi.. Bagi yang ketawa akan ketawa terbahak-bahak lagi kuat jika seseorang itu jatu dalam keadaan yang paling dia suka tengok,bagi yang ketawa terguling-guling jangan macam tu kasian dia, dia tidak sengaja atau mungkin sengaja kerana matanya dibiarkan pandang lain apa kata jika tidak mampu nak tolong melihat pun kira ok dan bukan dia minta simpati dia pun malu juga. Mungkin dia malu kalau tolong dia tapi dia berbesar hati untuk mendoakan semoga kita dipelihara daripada api neraka sungguhpun doa dia dianggap hanya biasa namun siapa tahu ALLAH Maha Mengetahui dan Maha Menentukan siapa kehendakNya.. Bagi yang ketawa dan pensasi utama cerita jangan sakit hati atau terkejut yang jatuh itulah BANGKIT semula lepas jatuh. BANGKIT dari jatuh bukanlah mudah dan bukanlah susah jika SIKAP yang betul. Tanpa SIKAP kita tidak dapat meletakkan diri kita yang sebenar dan tanpa SIKAP sejauh mana diri kita. Oleh kerana SIKAP dapat menentukan segalanya orang yang jatuh bukan sahaja boleh BANGKIT dari jatuh tapi jauh melangkah meninggalkan yang masih ketawa dan dengan cerita sensasinya yang bakal lapuk ditelan zaman dan menjadi sejarah kepada bagi yang jatuh ,yang memerhati dan menolong, yang pernah memerhati sahaja, yang ketawa dan pendengar setia kepada yang ketawa. Bagi yang tahu cakap sahaja dimana tempatnya,, Bagi yang jatuh jangan stress atau takut untuk BANGKIT semula pelihara diri dekatkan diri dengan ALLAH S.W.T .......


Bayangkan Thomas Edison tidak meletakkan SIKAP ingin BANGKIT dari jatuh??
Bayangkan sebuah negara kalah perang BANGKIT dan sedang mendahului dalam bidang teknologi..
Dan ada yang tidak pernah dengar bagaimana seseorang yang meletakkan SIKAP dan BANGKIT dari jatuh pernah jadi Perdana Menteri Malaysia.


Kekasih pilihan ALLAH,
dihadiahi dugaan tanda kasihNya,
tidak biar lena dalam dakapan nikmat,
Dihidang perit dan susah tidak henti.
Indahnya menjadi kekasih ALLAH...

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma’aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”

(QS Al-Baqarah:286)

2 comments:

  1. salam respon

    jatuh takpe, jangan tak bangun2 dah

    harapnya lepas bangun ni makin tabah dan mampu mengegar Islam ke pelusuk bumi sabah, dan satu dunia..

    steady ja bah, doa banyak2, tambahkan khusyuk solat, jadikan ramadhan ni medan untuk upgrade diri yang dah jatuh tu ok..

    jadi khalifah yang tetap tegar walau apa yang berlaku ok...

    good luck dik..

    maaf ganggu

    wassalam

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete