Tuesday, April 28, 2009

Surat buat anda,,

Asalamualaikum W.B.T,,,

Semoga anda sentiasa dalam keadaan yang sihat walafiat,

Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah menjadikan manusia bukan yang sempurna untuk diAgungkan dan bukan terlalu lemah untuk direndahkan,Malah manusia dipertanggungjawabkan sebagai KHALIFAH. Jadilah KHALIFAH yang adil laksana tongkat tua yang teguh condong yang akan menauri, lemah yang akan membila. ALLAH menjadikan tujuan dari segala orang yang ragu, memperbaiki segala yang rosak, menguatkan segala yang lemah, tempat mengadu bagi tiap-tiap yang teraniaya, tempat kembali dari tiap-tiap yang sengsara.

Berpantang akan maut dan apa kejadian sesudah mati. Ingatlah bahwa persediaan manusia agaknya sedikit, orang yang akan menolong manusia tidak ada. Bersiaplah untuk menghadapi mati, dan untuk menghadapi zaman sesudah mati.”

Persiapan bekal yang disediakan lebih dahulu, itulah hanya yang akan menolong di sana kelak, iaitu pada waktu lari padanya manusia daripada saudaranya dan ibunya daripada ayahnya dan isterinya, daripada anaknya sekalipun.

Suatu masa kelak yang akan dibongkar segala isi kubur, akan dikupas segala isi dada, segala rahsia pada hari itu akan terbuka. Semuanya tertulis dalam kitab, baik besar mahupun kecil semuanya dihitung.

Maka sekarang, ingatlah dengan saksama wahai manusia, sebelum ajal sampai janji mendatang, sebelum hukum putus jangan berhenti.

Tetapi fikirkanlah kekuatan untuk dari jiwa yang akan dicabut, pada waktu mana seluruh badan kita diikat oleh rantai kematian, atau berdiri di hadapan Allah, dikelilingi oleh sekalian Malaikat. Nabi-nabi dan Rasul-rasul. Pada waktu mana seluruh wajah makhluk, menghadap kepada Yang Hidup dan Yang Kekal!

Oleh sebab itu pandanglah isi surat ini, laksana ubat yang diberikan oleh seorang kecintaan kepada kecintaannya yang sakit. Meskipun agaknya pahit, moga-moga di dalam kepahitan itu ada tersimpan kesihatan dan afiat.Alhamdulillah anda telah baca sehingga habis surat ini buat renungan kita bersama,Wasalam..

Wallahualam Bisawab.

No comments:

Post a Comment