Saturday, June 13, 2009

Nafas perjuangan baru...

Mungkin disebabkan tekanan arus teknologi dan persaingan globalisasi menyebabkan kita lupa apa yang diperlukan,sebagai mahasiswa turut terlibat jadi mangsa tekanan ini.
Namun jika dilihat pada masa kini mahasiswa kita cenderung akan yang dikira baik ada buat "derk" dalam bilik kata study tapi lap top di buka game dibuatnya alahai dan ada juga yang benar betul2 study nak target Anugerah Dekan (pointer tinggi) wah! hebat memang hebat betul2 hebat tapi masa dunia pekerjaaan pa yang sebenar-benarnya dikehendaki ya??? Wallahualam Bisawab... Lesu atau tidak lesu itu mahasiswa sudah pandai fikir mana satu yang betul atau tidak.
Jika dilihat mahasiswa kita nie yang berjuang susah jugak kerana mereka lebih cenderung dengan perjuangan politik bukan seperti dahulu nama Aminuddin Baki salah satu pelajar yang aktif dalam perjuangan dalam {Gabungan Pelajar Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS)} memartabatkan bangsa dan negara,kisah perjuanagan mereka menghiasi dada akhbar serta jadi tajuk berita utama,malah mereka yang terdahulu lebih mengharapkan kesinambungan perjuangan mahasiswa pada masa kini.
Namun apa yang kita teruskan?? kenapa kita terikut-ikut akan perjuangan ideologi politik dalam perjuangan mahasiswa jika dituntut perjuangan mahasiswa, mahasiswa bukan sahaja tuntut hak diri sebagai mahasiswa tapi masyarakat Malaysia keseluruhannya. Hal ini disebabkan kita sebagai mahasiswa sudah dikira bilangan yang ramai dan bilanangan besar yang dikira matang dan bijak berfikir mampu melihat perbezaan apa yang betul dan salah malahan kita adalah salah seorang ada pertalian darah sebagai anak/anak saudara/cucu /adik abang /kakak salah seorang atau lebih kepada rakyat Malaysia.Apa pun fikir-fikirkanlah..

1 comment:

  1. sb manusia memang unik kan...hehehee

    uniknyamanusia.blogspot.com

    ReplyDelete